Ce este analiza SWOT? Model, utilizari, avantaje competitive ✔️

Ce este analiza SWOT? Model, utilizari, avantaje competitive ✔️

Cu siguranta ai auzit de multe ori termenul de "analiza SWOT" si, foarte probabil, chiar ai invatat despre ea pe bancile liceului sau facultatii. Totusi, daca notiunea nu-ti este foarte clara, nu te ingrijora! Expertii Brightway® te vor ajuta sa-ti reamintesti definitia, iti vor da un exemplu si te vor face sa intelegi cand si, mai ales, de ce este o astfel de cercetare deosebit de utila.

Analiza SWOT - definitie. Denumirea este un acronim, provenit de la cuvintele in engleza Strenghts (puncte tari), Weaknesses (puncte slabe), Opportunities (oportunitati) si Threats (amenintari). Prin urmare, analiza SWOT reprezinta o privire de ansamblu asupra unei entitati (firme sau persoane fizice), in contextul intrarii pe piata, lansarii unui nou produs/serviciu, angajarii pe un post de conducere etc.

Astfel, o analiza SWOT model ar trebui sa identifice in mod corect si pe cat de obiectiv posibil atat avantajele si sansele de care se bucura respectiva persoana fizica/juridica, dar si dezavantajele si pericolele cu care s-ar putea confrunta, pe termen scurt, mediu si lung. In afara aparitiei unor situatii cu totul neprevazute, cum ar fi cele de criza, o astfel de cercetare ar trebui sa ofere o imagine realista si demna de incredere pentru evaluarea ratei de succes, inaintea unei actiuni precum cele enumerate anterior.

Analiza SWOT - model. Pentru exemplificare, am ales situatia unui restaurant de sushi cu o oarecare vechime pe piata, care cauta sa se extinda:

Puncte tari - preturi mici, localizarea intr-o zona cu vad comercial, angajati prietenosi, singurul restaurant de sushi din zona;

Puncte slabe - decorul nu este neaparat japonez, nu se remarca fata de alte restaurante de sushi din oras, meniuri ieftine din plastic, pestele nu este mereu proaspat sau de calitate superioara;

Oportunitati - deschiderea de noi restaurante in oras, schimbarea furnizorului pentru peste proaspat, imbunatatirea decorului si a meniurilor, imbunatatirea ratei de retentie a angajatilor, monitorizarea calitatii produselor/serviciilor pentru a preveni recenziile negative;

Amenintari - rata de retentie scazuta a angajatilor, dificultati in gasirea unor angajati noi, recenzii negative, competitia ar putea deschide restaurante in zona, exista posibilitatea unor toxiinfectii alimentare din cauza calitatii slabe a pestelui.

Dupa cum vezi, analiza SWOT releva atat aspecte care tin de mediul intern (punctele tari si punctele slabe ale firmelor/angajatilor), cat si aspecte care tin de mediul extern (oportunitatile si amenintarile legate de mediul de business, concurenta, situatia economica, pozitia geografica etc.).

In urma realizarii matricii SWOT, raspunzand la intrebari de tipul "La ce suntem cei mai buni?", "Ce nu facem bine?", "Cum ne putem crea un avantaj concurential?" sau "Ce ar putea face competitia in detrimentul nostru?", se va stabili strategia pe viitor, mizand pe avantaje si incercand sa corectam greselile sau sa minimizam riscurile.

La Brightway®, folosim modele de analiza SWOT in cadrul mai multor training-uri, printre cele mai reprezentative fiind Cursurile de negociere si persuasiune. Un astfel de exercitiu este indispensabil pentru trasarea obiectivelor si analiza potentialelor pericole.

La final, te mai punem pe ganduri cu doua intrebari: cum ar arata analiza SWOT a ta, in calitate de angajat sau partener? Si cum iti poti ajuta organizatia sa evolueze, cu ajutorul acestui instrument atat de util? Hai sa afli raspunsul la training-urile noastre sustinute de experti!

Articole similare

Taibi Kahler, fondatorul PCM®

Află povestea Dr. Taibi Kahler într-un articol bine ducumentat și descoperă cum a ajuns să creeze metodologia PCM® și să colaboreze cu NASA.

Afla mai multe
Cultura chinezească, cultura englezească.... cultura organizațională

Cultura organizațională are la bază valorile oamenilor, totalizează acele lucruri despre care poți spune "la noi așa se face". Află cum poate să te ajute să obții performanță!

Afla mai multe
Vânzătorul ascuns și vânzarea inspirațională

Până nu demult vânzarea era un proces foarte bine articulat, în care funcția de agent de vânzări era destul de controversată. Cum stau lucrurile în ziua de azi? 

Afla mai multe
Facebook LinkedIn Instagram Twitter
Brightway.ro
Programe de dezvoltare organizațională și soluții inovatoare care te ajută să câștigi timp, bani și înțelepciune.
Strada Popa Nan, nr. 171, Bucuresti
0745 755 484
BUCURESTI
030584
ROMANIA
mihai.arghire@brightway.ro
  1. Ce este analiza SWOT? Model, utilizari, avantaje competitive ✔️