10 January 2013

Ne petrecem aproximativ 40-50 de ore la locul de munca in fiecare saptamana. Multi dintre noi stam mai mult timp alaturi de colegii de serviciu decat cu propriile familii. Este important ca acest timp sa fie placut si sa ne faca sa simtim un plus de valoare in vietile noastre.

organizational_culture1In momentele in care ne aflam in pozitia de lider, ne dorim ca membrii echipei sa fie dedicati muncii lor. Cautam mereu oameni entuziasti, implicati activ, eficienti in proiectele pe care le desfasoara. Toate acestea sunt motive importante pentru care cultura organizationala joaca un rol esential in orice companie.

Mai exact, cultura organizationala este reprezentata de comportamentul membrilor echipei si totalizeaza acele lucruri despre care poti spune “la noi asa se face”. Cultura organizationala este definita prin ceea ce cred si simt oamenii din organizatie despre mediul de lucru si relațiile dintre colegi.

Orice grup isi dezvolta in timp o serie de obiceiuri care sunt transmise mai departe si la care noii membri se adapteaza pentru a putea fi acceptati. Cu cat grupul este mai vechi sau mai numeros, cu atat cutura grupului si imbogateste si se dezvolta.

Asa cum vorbim despre cultura chineza sau cea engleza, la fel de bine putem vorbi si despre cultura organizatiei din care faci parte. Dar, este cultura organizationala atat de importanta? De ce am investi timp, bani sau alte resurse pentru a o dezvolta? Iata cateva motive:

O cultura organizationala puternica atrage oameni valorosi.

organizational_culture2Cultura organizationala a companiei din care faci parte este un element important al pachetului de beneficii pe care un potential angajat il analizeaza. Persoanele cu adevarat talentate sunt din ce in ce mai putine (majoritatea aleg sa plece din tara sau incep propriile afaceri), iar cele inca disponibile pe piata locurilor de munca sunt extrem de selective.

Cei mai buni oameni cauta mai mult decat un salariu mare, ei au nevoie de un mediu placut in care sa aiba oportunitatea sa se dezvolte. Cati oameni valorosi fac parte din echipa ta?

O cultura organizationala puternica fidelizeaza angajatii.

Cat de probabil este ca o persoana talentata sa ramana in compania ta daca nu se simte bine in mediul in care lucreaza? Ce o va impiedica sa accepte de la concurentii tai o oferta salariala mai mare cu cateva sute de lei? Cultura organizationala este componenta cheie care influenteaza loialitatea membrilor echipei tale.

Poate primul impuls va fi sa spui: “De ce sa investesc atat de mult in oameni, oricum vor pleca la un moment dat!”. Cred ca ar fi important sa analizezi ce preferi: oameni slabi si demotivati care sa ramana in orice conditii sau oameni valorosi care, chiar daca vor pleca intr-o buna zi, vor creste considerabil valoarea companiei. Gandeste-te la acest lucru.

Cultura unei organizatii poate creste productivitatea.

organizational_culture3Majoritatea dintre noi dorim sa fim activi in proiectele pe care le desfasuram. Conform unui sondaj Gallup cel putin 22 milioane de angajati din Statele Unite ale Americii declara ca au o stare de spirit extrem de negativa sau ca se simt “complet demotivati” – pierderea materiala estimata din aceasta productivitate scazuta ar ajunge pana la 300 miliarde de dolari anual. Observ de multe ori aceeasi stare de spirit si in cadrul firmelor din Romania.

Cultura  organizationala din compania ta poate sa ii motiveze pe oameni. O echipa motivata corespunzator are o productivitate mai mare, fapt care influenteaza direct profitabilitatea. Ai luat in calcul acest lucru in strategia de dezvoltare pe termen mediu si lung?

O cultura organizationala puternica creeaza energie si entuziasm.

organizational_culture4O cultura a unei firme ce este plina de vitalitate, care valorizeaza oamenii, care incurajeaza creativitatea si exprimarea libera va crea o energie extrem de puternica. Acea energie pozitiva va ajunge sa defineasca organizatia devenind un impuls catre succes. Entuziasmul se transmite foarte repede la cei din jur determinand la randul sau consolidarea in piata a imaginii pozitive pe care o are compania.

Cultura unei firme poate sa apropie oamenii.

O cultura organizationala puternica aduce oamenii impreuna. Cand membrii echipei au posibilitatea de a comunica si de a ajunge sa se cunoasca mai bine unii pe altii, ei vor forma noi conexiuni. Aceste conexiuni vor duce la idei noi si la decizii intelepte, mai ales in situatii dificile atunci cand relatiile formale se destrama si conflictele pot izbucni mult mai usor.

Cultura unei organizatii poate schimba perspectiva asupra cuvantului “munca”.

organizational_culture5Multe persoane au o imagine negativa a cuvantului “munca”. Munca inseamna efort, program rigid, o “piatra de moara”. Atunci cand creezi o cultura organizationala atractiva, vei reusi sa schimbi perspectiva oamenilor despre “a merge la munca”. Cu siguranta oricine prefera sa mearga la serviciu de placere fara a privi fiecare zi de lucru ca pe o pedeapsa.

Oricare dintre motivele de mai sus este suficient pentru a te determina sa te focalizezi mai mult asupra culturii organizationale. Insa, cel mai important este ca, pe langa dezvoltarea oamenilor din echipa, cultura organizationala dezvolta compania in sine. Odata cu intarirea valorilor si viziunii comune a membrilor echipei tale, profitabilitatea business-ului va creste simtitor.

Descopera cum poti dezvolta practic cultura organizationala la Curs de Leadership.

Autor: Diana Arghire – Psiholog & Trainer Brightway

Tagged , , |

Adauga un comentariu