Cultura chinezească, cultura englezească.... cultura organizațională

DISCUTĂ CU UN CONSULTANT

Ce este cultura organizațională?

cultura-organizationalaNe petrecem câte 50 de ore sau mai mult la locul de muncă în fiecare săptămână. Mulți dintre noi stăm mai mult timp alături de colegii de serviciu decât cu propriile familii. Chiar și acum când pandemia a remodelat modul de interacțiune a oamenilor și de multe ori comunicăm de la distanță, sinergia unei echipe este un factor determinant al succesului. Atunci când majoritatea membrilor echipei spun că timpul petrecut la job este unul plăcut prin care simt că adaugă într-un fel valoare în viața lor sau a altora, echipa performează mai bine, atitudini și comportamente pozitive se propagă în organizație ca un fel de bune practici. În cazul în care majoritatea membrilor echipei au un sentiment de frustrare la locul de muncă, asta se reflectă în comportamentele lor și mai mult, aceste comportamente se răspândesc la nivelul întregii companii.

Cultura organizațională are la bază valorile oamenilor din echipă și este reprezentată de suma comportamentelor acestora, totalizând acele lucruri despre care poți spune "la noi așa se face".

Așa cum la un nivel macro putem spune că în cultura chineză este politicos să refuzi cadourile de până la trei ori înainte de a le accepta și trebuie să mănânci orezul folosind bețișoare în loc de furculiță, la fel și într-o organizație există obiceiuri și reguli scrise sau nescrise. Totodată, cultura organizațională este definită și ceea ce cred si simt oamenii din organizație despre mediul de lucru și relațiile dintre colegi.

Orice grup își dezvoltă în timp o serie de obiceiuri care sunt transmise mai departe și la care noii membri se adaptează pentru a putea fi acceptați. Cu cât grupul este mai vechi sau mai numeros, cu atât cultura grupului se îmbogățește și se dezvoltă.

Cum spuneam mai sus, așa cum vorbim despre cultura chineză, la fel de bine putem vorbi și despre cultura organizației din care faci parte. Însă, este cultura organizațională atât de importantă? De ce am investi timp, bani sau alte resurse pentru a o dezvolta? Iată câteva motive:

O cultură organizațională puternică atrage oameni potriviți.

cultura-organizationala-motivare​Imaginează-ți un sat în care toți oamenii sunt gospodari, lucrează pământul, au curtea curată și gardul vopsit. Ce se întâmplă dacă în sat se mută o familie care face exact pe dos – nu muncește, are curtea în paragină și casa dărăpănată? Probabil că acea familie va fi „rușinea” satului și membrii familiei vor avea șanse mici să influențeze alte persoane cu obiceiurile lor.

Hai să presupunem că situația ar fi invers. Într-un sat în care majoritatea oamenilor sunt leneși, nu își îngrijesc casa, grădina și refuză să muncească, ajunge o familie de oameni gospodari, care lucrează pământul, au grădina și casa întreținute. Oare cum vor fi priviți de cei din jur? Vor fi ceilalți oameni invidioși? Vor încerca să fure din curtea oamenilor gospodari sau să le pună piedici? Vor avea copiii familiei de gospodari șanse să fie influențați de comportamentul celorlalți copii?

Când într-o echipă sau într-o comunitate există o masă critică de persoane care au comportamente similare, aceștia influențează comportamentul celorlalți membri în mod direct sau indirect. Dacă îți stabilești valorile organizației și bunele practici, apoi le implementezi în fiecare proces și le comunici, vei atrage la interviuri oameni care se identifică cu această cultură organizațională. Oamenii care se potrivesc cu echipa ta își vor dori să se alăture fără să faci prea mult efort și asta poate aduce un plus de valoare extraordinar.

O cultură organizațională puternică fidelizează angajații.

​Cât de probabil este ca o persoana talentată să rămână în compania ta dacă nu se simte bine în mediul în care lucrează?

Ce o va împiedica să accepte o ofertă cu câteva sute de lei mai bună la o altă companie? Cultura organizațională este una dintre componentele cheie care influențează loialitatea membrilor echipei tale.

Dacă oamenii vor regăsi în organizația ta colegi cu care rezonează și proiecte în care se regăsesc, automat rata de retenție va crește. Cultura organizațională pe care o dorești nu apare întotdeauna natural. Uneori, este nevoie să fie creată și întreținută prin activități ca: identificarea valorilor, programe de mentorat, stabilirea competențelor necesare pentru fiecare rol, crearea unor procese clare de recrutare și inducție, construirea unui plan de carieră, ambasadori care să promoveze bune practici în companie.

Cultura organizațională potrivită poate crește productivitatea.

cultura-organizationala-productivitate​Majoritatea dintre noi dorim să fim productivi în proiectele pe care le desfășurăm. Dacă suntem manageri, dorim ca oamenii din echipa pe care o conducem să fie implicați și productivi. Conform unui sondaj Gallup din 2019, cel puțin 22 milioane de angajați din Statele Unite ale Americii declară că au o stare de spirit extrem de negativă sau că se simt "complet demotivați" la locul de muncă. Alte 40 de milioane spun că nu sunt motivați să se implice la adevăratul potențial. Procentual, asta înseamnă că aproape 18% dintre angajați sunt complet demotivați, iar încă 32% lucrează sub potențial. Pierderea materială estimată din această productivitate scăzută ajunge până la 500 miliarde de dolari anual.

Cultura organizațională din compania ta poate să fie un catalizator al motivației intrinseci și totodată un factor de motivare/calibrare din exterior atunci când cineva are un comportament care este în disonanță cu obiectivele companiei. Practic, o cultură organizațională puternică contribuie la creșterea productivității și drept urmare a profitabilității.

 

Cultura organizației poate schimba perspectiva asupra cuvântului "muncă".

Multe persoane asociază cuvântul "muncă" cu ceva negativ. Am întâlnit des persoane pentru care munca înseamnă doar efort, program rigid, constrângeri, disconfort. Cu alte cuvinte este un fel de pedeapsă și asta pentru că nu sunt în locul potrivit. Acționează mecanic - nu au un scop pentru care fac ceea ce fac sau nici măcar nu au descoperit la ce sunt buni, ori ce job li se potrivește. Atunci când creezi o cultură organizațională puternică și atractivă pentru segmentul de oameni pe care vrei să îi ai în compania ta, vei reuși să schimbi perspectiva pe care o au oamenii din echipă despre "a merge la muncă".

Cum poți să începi construcția culturii organizaționale?

cultura-organizationala-start​Consultanții Brightway® au pus la punct un audit al culturii existente și un proces complex de consultanță care te ajută să pui bazele unei culturi organizaționale puternice. Dacă vrei să începi pe cont propriu, un punct de plecare pentru a construi esența culturii din echipa ta ar fi să-ți adresezi următoarele întrebări:

  • ✓ Cum îmbunătățesc produsele și serviciile pe care le produce organizația viața clienților? Cum contribuie acestea la a face lumea mai bună?
  • ✓ Care sunt principalele valori pe care este important ca oamenii să le aibă pentru a obține rezultatele pe care le aștepți de la ei?
  • ✓ Care sunt cele mai importante 10 bune practici cu ajutorul cărora organizația produce servicii și produse de înaltă calitate?
  • ✓ Care sunt principalele atitudini și comportamente pe care le dorești în relațiile din interiorul echipei și cu partenerii de business?

Ai nevoie de ajutorul colegilor pentru a construi cultura organizațională pe care ți-o dorești. După ce ai structurat răspunsurile la întrebările de mai sus, formează-ți o echipă formată din cel puțin 5 colegi care împărtășesc mare parte din răspunsurile tale. O altă alternativă, poate mai potrivită, este să-i implici de la început și să identificați răspunsurile împreună.

Ei vor fi ambasadorii culturii organizaționale și te vor ajuta să implementezi valorile și bunele practici în fiecare proces din organizație. Începe cu principalele procese care aduc valoare în companie și criteriile de selecție ale noilor angajați. Nu uita să inspiri comportamentele pe care le dorești și într-un mod informal prin programe de team building, ateliere creative, transparență și încurajând oamenii să dezvolte relații de calitate.

Articole similare

Taibi Kahler, fondatorul PCM®

Află povestea Dr. Taibi Kahler într-un articol bine ducumentat și descoperă cum a ajuns să creeze metodologia PCM® și să colaboreze cu NASA.

Află mai multe
Vânzătorul ascuns și vânzarea inspirațională

Până nu demult vânzarea era un proces foarte bine articulat, în care funcția de agent de vânzări era destul de controversată. Cum stau lucrurile în ziua de azi? 

Află mai multe
Investim în noile generații - un interviu cu și despre noi.

Nici noi nu ne-am născut învățați și cineva, cândva, ne-a dat o șansă. Un interviu scris despre marketing, practică și generațiile noi, cu potențial, caracter și instinct. 

Află mai multe
Facebook LinkedIn Instagram Twitter
Brightway.ro
Programe de dezvoltare organizațională și soluții inovatoare care te ajută să câștigi timp, bani și înțelepciune.
Strada Popa Nan, nr. 171, Bucuresti
0745 755 484
BUCURESTI
030584
ROMANIA
mihai.arghire@brightway.ro
  1. Cultura chinezească, cultura englezească.... cultura organizațională