14 February 2013

minciuni-publicitate-1Stim cu totii ca uneori campaniile publicitare pot fi inselatoare. Probabil ni s-a intamplat tuturor sa fim “pacaliti” sa cumparam un anumit produs pentru ca mai apoi sa constatam ca de fapt reclama este departe de realitate. Ceea ce nu stiu multi este ca publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa sunt interzise si pedepsite prin lege si in Romania (Legea 158/2008). Asadar, daca sesizam o reclama “falsa” precum cele de mai jos, ne putem adresa Ministerului Economiei si Finantelor sau Consiliului National al Audiovizualului.

Iata topul celor mai celebre 10 minciuni din publicitate:

10. Benzina “limpede precum cristalul”

Compania petroliera Amoco a lansat in anii 90 o campanie publicitara care sustinea ca benzina pe care o comercializeaza este mai ecologica pentru ca nu are acea culoare urata maronie, ci este curata si limpede “precum cristalul” (in limba elgleza, “cristal-clear gas”). Bineinteles ca aceste afirmatii nu au putut fi sustinute de dovezi clare, asadar campania a fost interzisa, iar compania amendata aspru.

9. S-a “dovedit stiintific” ca anumite pastilele maresc dimensiunea penisului

minciuni-publicitate-3Pastilele Extenze si Enzyte promiteau ca in urma tratamentelor, barbatilor le va creste “increderea” in ei insisi. Pe langa faptul ca medicamentele nu ajutau absolut deloc la vindecarea disfunctiilor sexuale, pretul acestor pastile era unul exagerat de mare, fapt pentru care Steve Warshack (fondatorul Enzyte) a fost condamnat la 25 de ani de inchisoare iar compania Extenze a platit in 2010 o amenda de 6 milioane de dolari.


8. Crema de ciocolata Nutella este un aliment sanatos minciuni-publicitate-4

Reclamele create de Nutella sustineau ca delicioasa crema de ciocolata cu alune reprezinta un aliment cu adevarat nutritiv si foarte potrivit pentru micul dejun al copiilor. Indignata de aceste afirmatii, mama unui copil de 4 ani a dat in judecata compania – in final s-a a ajuns la o intelegere in valoare de 3 milioane de dolari, iar toti consumatorii care au cumparat Nutella in perioada 2008 – 2012 puteau fi remunerati cu pana la 20 de dolari.


minciuni-publicitate-57. Vitaminele previn cancerul de prostata

Celebra companie Bayer sustinea ca vitaminele “One A Day” care contineau Seleniu ajuta la prevenirea cancerului de prostata. De fapt, studiile au aratat ca Seleniul nu are efecte profilactice impotriva cancerului ba dimpotriva, consumul pe termen lung al acestei substante creste riscul aparitiei diabetului. Bayer a platit amenzi de 3.3 milioane de dolari.


6. Pentru cumparaturi in valoare de 100 £ primesti GRATUIT doua minciuni-publicitate-6 bilete de avion catre U.S.A.

Compania britanica de aspiratoare Hoover a lansat in 1992 o campanie publicitara celebra care promitea bilete de avion catre S.U.A. fiecarui cumparator care achizitiona produse in valoare de 100 £. Vanzarile inregistrate au fost atat de mari incat Hoovers nu putea sa acopere costul biletelor de avion. Solutia lor a fost sa le ceara participantilor sa completeze tot felul de formulare si cereri, pentru a-i determina sa renunte in final. Metoda nu a fost eficienta, iar compania a fost amendata cu 48 de milioane de lire.

minciuni-publicitate-75. Leacuri naturale MIRACULOASE impotriva cancerului

Ecscrocul Kevin Trudeau a lansat o serie de carti cu asa-zise remedii naturale pentru tratarea diferitelor afectiuni, leacuri care nu erau sustinute de niciun suport stiintific. In titlurile cartilor sale a inclus o sintagma care implica existenta unor persoane influente care nu lasa populatia sa afle despre aceste remedii simple si eficiente (in limba engleza “Natural Cures <<They>> Don’t Want You to Know About”). Printre afirmatiile nefondate facute de Trudeau regasim: “Calciul de coral trateaza cancerul”, “Remedii care asigura o supermemorie” sau “Remediul care ajuta la dezvoltarea abilitatii de citire”.

4. Produsele de infrumusetare care te fac sa arati la fel de bine ca in Photoshop

Reclamele pentru produsele L’Oreal, Lancome sau Dior au fost interzise pentru ca induceau in eroare consumatorii prezentand fotografii excesiv prelucrate in Photoshop. Produsele respective (crema anti-rid, fondul de ten, mascara etc.) nu aveau nici pe departe efectele prezentate in fotografii.

minciuni-publicitate-8

3. Mancarea fast-food arata la fel de bine ca in postere

O alta minciuna publicitara este aceea ca produsele fast-food McDonald’s sau Burger King arata la fel de bine ca in fotografiile promotionale. Oricine poate confirma ca hamburgerii nu arata niciodata ca in poze.

minciuni-publicitate-9

2. Slabesti fara exercitii sau diete

minciuni-publicitate-10Skechers a promovat incaltamintea care pretinde ca te ajuta sa slabesti automat, fara nici cel mai mic efort – “trebuie doar sa te legi la sireturi”. Pentru a face produsele mai populare au inclus in campania lor vedete ca frumoasa Kim Kardashian. Chiar daca pare greu de crezut, aceasta promotie a avut succes, incaltarile miraculoase fiind cumparate de mii de femei doritoare sa slabeasca fara sa faca sport si fara sa renunte la meniurile favorite. Compania a trebuit sa plateasca 40 de milioane de dolari pentru inducerea in eroare a posibililor cumparatori.

1. Tigarile sunt sanatoase

Pe primul loc in topul celor mai mari minciuni din istoria marketingului se afla campaniile publicitare in favoarea fumatului. Astfel de postere sustineau ca anumite marci de tigari ajuta la crizele de astm sau ca medicii recomanda fumatul. Pana si Mos Craciun a fost inclus in astfel de campanii, ca fumator de Pall Mall…

minciuni-publicitate-11

Descopera strategiile de marketing potrivite pentru compania ta participand la Curs de Marketing.

Autor: Diana Arghire – Psiholog & Trainer Brightway

Tagged , , |

Adauga un comentariu

 

 

 

 

Blue Captcha Image
Refresh

*